Családi háttér, szülői bevonódás és iskolai teljesítmény

Családi háttér, szülői bevonódás és iskolai teljesítmény

Az Országos Kompetenciamérés adatainak másodelemzése a társadalmi háttértényezők és a szülői bevonódás ismeretében

Dr. Koltói Lilla

A Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológia Intézetében működik a Kompetenciamérés Kutatócsoport Dr. Takács Szabolcs vezetésével. A kutatócsoport különböző háttértényezők tükrében elemzi a diákok matematika és szövegértés teljesítményét. Az egyik fő téma a szociokulturális tényezők és a teljesítmény kapcsolata, illetve a szülők szerepe az iskolai sikerességben. Alábbiakban ezt a témát járjuk körül.

Az iskolai eredményesség meghatározó tényezői

Amikor arról gondolkodunk, mi kell ahhoz, hogy a gyerekek sikeresek legyenek az iskolában (ez alatt most azt értjük, hogy a képességeikhez mérten jól teljesítenek), több oldalról is számba kell vennünk a meghatározó tényezőket. A témával foglalkozó kutatások egyetértenek abban, hogy az iskolai eredményességhez a tanuló – család – iskola jellemzőit és kölcsönhatását kell figyelembe vennünk. A tanuló vonatkozásában mindenkinek elsőként az jut eszébe, hogy az számít, ennyire okos a gyerek, vagyis az intellektuális képessége nem hagyhatók figyelmen kívül. Emellett azonban számos más képességére is szükség van, hogy jól teljesítsen az iskolában, pl.: társas és kommunikációs képességek, jó frusztrációtűrés, megfelelő érzelemszabályozás. A motiváció szintén lényeges faktora a teljesítménynek, hiszen szorgalom, kitartás és érdeklődés nélkül nehezebb boldogulni a diáknak, és az is fontos, hogy belássa a tanulás fontosságát, vagyis el kell tudnia köteleződnie a tanulás mellett.

A cikk további része csak online előfizetőink számára hozzáférhető!